BNAIC participates in the celebration of the famous Belgian anatomist Vesalius (born 500 years ago) with a Round Table about the role of embodiment in AI, followed by a performance of the tragi-comic opera Casparo, composed by AI pioneer Luc Steels and premiered at IJCAI Barcelona in 2011. This is a unique chance to discuss the future of AI and see a playful pastiche of a baroque opera, featuring a robot Casparo that surpasses human intelligence – albeit it in an unexpected way. The event takes place 5 december 2014 in Leuven, starting at 4 pm (for the round table) and 8:30 pm (for the opera).

The Round Table is free BUT YOU NEED TO REGISTER. For the Opera, BNAIC members get a special discount: 25 eu (regular price is 35 eu) and for students: 15 eu. The Round Table is in Dutch and the opera is in Italian with Dutch and English subtitles.
Registration: http://www.frascatisymphonic.com/nl/casparo-5-december-2014/

THE ROUND TABLE:

LEIDT KUNSTMATIGE INTELLIGENTIE TOT HET EEUWIGE LEVEN?
(Does AI lead to eternal life?)

Ronde-tafel gesprek in het kader van het Vesalius jaar.
Iers College Leuven, 5 december 2014. 16 u.

De laatste tijd schetsen futurologen, filmmakers en science-fiction auteurs een beeld waarin systemen gebaseerd op kunstmatige intelligentie, al dan niet geincarneerd in robots, meer en meer autonoom worden en op een aantal vlakken de mens overstijgen. Voorbeelden hiervan zijn te vinden in Kurzweil’s boek ‘The Singularity is Near’, of in recente films zoals ‘Her’, ‘Transcendence’ of ‘Real Humans’. Bovendien dromen sommmigen luidop van een technologie die de mens toelaat om zijn of haar breintoestanden naar een computersysteem over te planten en op die manier het eeuwige leven te bereiken, weliswaar na het opgeven van het eigen lichaam. Zulke science-fiction ideeen hebben altijd bestaan, maar nu zijn er ook technologen die geloven dat deze nieuwe wereld mogelijk is en er aktief aan werken.
Amerikaanse internet bedrijven zoals Google of Facebook krijgen een steeds grotere greep op onze werkelijkheid door de massale vergaring van teksten en beelden en het gebruik van programma’s die patronen in deze data trachten te herkennen. Robots worden steeds krachtiger door de snelle ontwikkeling van micro-electronica, computertechnologie, sensoren en actuatoren, nieuwe materialen en 3d printers, en technieken uit de Kunstmatige Intelligentie. Extra sensoren (zoals de Google glass) kunnen nu een direkt kontakt leggen tussen onze waarneming en de wereld van het Internet en er kan extra informatie op ons netvlies worden geprojecteerd om de realiteit die we ervaren te mengen met virtualiteit. We kunnen ook een nieuwe ‘persona’ creeeren van onszelf op het web en in sommige computer games kunnen die een eigen leven beginnen leiden.
Dit Ronde-tafel gesprek bespreekt waar deze ontwikkelingen allemaal kunnen toe leiden. Hoe realistisch zijn de dromen van futurologen dat de mens ooit een eeuwig leven kan bereiken? Hoe moeten we een toekomst voorstellen waarin kunstmatige intelligentie alomtegenwoordig is? Wat betekent het voor de mensheid als lichamelijke verankering niet meer vanzelfsprekend is? En willen we dit soort van toekomst wel of gaan er wars daarvan groepen mensen fundamenteel anders gaan leven dan de rest van de bestaande maatschappij?

Inleiding: Luc Steels (VUB AI Laboratorium)
Moderator: Dominique Deckmyn (De Standaard)
Deelnemers:
Walter de Brouwer (Singularity University and Scanadu, Palo Alto California)
Herman Bruyninckx (KU Leuven)
Frank Theys (kunstenaar) (ov)
Rik Torfs (KU Leuven) (ov)
Dirk Van Dyck (Univ Antwerpen)
Frank van Harmelen (Universiteit van Amsterdam) (ov)

THE OPERA:

CASPARO
Piet de Somer Aula KU Leuven 5 december 8:30

Casparo is a tragi-comic opera with a libretto by Oscar Villaroya and music by Luc Steels. The opera had its premiere in
the Palau de la Musica in Barcelona in 2011 as part of IJCAI 2011 and has since been performed in Brussels, Paris and Tokyo. ‘t Orkest Frascati directed by Kris Stroobants will perform the music for the Leuven performance and lead singers are Bavo Orroi (Graziano), Elke Janssens (Rosalinda) and Agnes de Graaff (Casparo). Live robot technologies have been created by Michael Spranger.

The opera tells the story of a humanoid robot called Casparo who is bought by the greedy Graziano who hopes to get rich by having him participate in cooking contests. But Casparo turns out to be a developmental robot that needs to be taught and then learns from experience. When Casparo begins to acquire more autonomy, he no longer obediently follows the commands of Graziano but pursues his own interests in music, which had been triggered earlier when the imprinting procedure erroneously caused Casparo to become attached to Graziano’s wife Rosalinda. Graziano tries to regain control by using the Kurzweil helmet to transfer his own brain state to that of Casparo, so that Casparo would always do what he wants. But due to a misuse of technology, it is the brain state of Casparo which gets transferred to Graziano instead…